M/S Rokkflu
Prosedyrer/Vedlikehold.
oppdatert 28/10-2005

lasterom

knute2.gif (320 bytes)knute1.gif (301 bytes)knute3.gif (307 bytes)knute4.gif (499 bytes)

linje.gif (1222 bytes)

 

Vedlikehold

 linje.gif (1222 bytes)

Start-prosedyre

Åpne bunnventil.

Sjekk nivå I ferskvannskjølingstank på dass. Fylles ved å vri av svanehals.

Pump opp oljetrykk og så turne bakre cylinder til topp. Hvitt merke på svinghjul.

 Sjekk olje på maskin. Se på “seglass” på babord side på maskinen.

 Peil olje I kopling. (på babord side bak motor, peilestav.)

Ta bort pøsen på eksosrøret

Regulator ca. På 50 %

Pumpe opp oljetrykk.

 Gi luft I ca. 1 sek.

Skru på strøm på lokalt instrumentpanel for motor. (st-side av motor ved dørk)

Kople ut landstrøm slik at batteriene får lading fra motor. 
(Høyre bryter  på batt-lader skal stå rett opp ved lading fra motor)

Sjekk at kjølevann renner på babord side.

 linje.gif (1222 bytes)

Stop-prosedyre :

Fyll luft

Kople til landstrøm med bryter (skal stø møt høyre ved landstrøm) på lader og kabel. (hvis vi har landstrøm tilgjengelig)

Stop med å dytte regulatorpumpe helt frem. Må holde den slik til motor står helt stilt.

Skru av bryter for lokalt motorpanel

Sett på pøs på eksosrør

Smør hylse og vannpumpe begge veier med vender-ventilene

Steng bunnventil og la dørkplate ligge av

 linje.gif (1222 bytes)

Diesel:  Båten tar totalt 4700 liter diesel fordelt på 4 tanker

-  Styrbord side, 2 hull. Litt over 1175 liter I hver tank.
-  Babord side ha 4 hull. Benytt hull nr 2 og 3 fra baugen.
-  Er ventiler under tankene for å stenge dem av .
-  Alle tankene går til et felles grovfilter å styrbord side av maskin. 
   Her kan vi draine sump.

 linje.gif (1222 bytes)

Pumper:

Lensepumper:

Øverste kuleventil bak motor. 

Her velger vi om vi skal pumpe bake eller fremme. Står normalt slik at den tar fremme. Pumpa går hele tiden. Lenserøren står så høyt at vi nesten må ha vann på dørken I lasterom for det skal komme opp til røren.
Det er alaam I styrehuset hvis nivået blir så høyt.
 Lensehull er på styrbord side akter.

Kan benytte pumpen på dekk for å pumpe I maskinrom.

Slipper da å vri om ventilene for å pumpe bak.

 Spylepumpe:

 Nederste kuleventil bak motor, under ventil for lensepump.

Åpner denne og trykker på hvit knapp over hydraulikk-spaker I styrehus, så kommer vannet ut I spyleslangen forran styrehus på dekk. 

 linje.gif (1222 bytes)

Smøring under gange:

Smør propellhylse begge veier med vender. 2 pump hver vei. Smøres hver 3 time..

Smør vannpumpe begge veier med vender. Et havlv tørn på hver. Smøres hver 2 time.

 linje.gif (1222 bytes)

Smøring hver vår / høst.

Dette gjorde fiskerene hver lørdag når båten gikk hele ukene. Vi gjør det det for 2 ganger i året.

Smør trekkstang I propellaksling. Bruker slange fra grease-pumpe til propellhylse. Vender må da stå I midtstilling og nåleventil til slange må åpnes.

9 gråper motorolje ned I plugg på hver cylinder for å smøre ventiler m.m.

Smøre wire-overføtinger til kopling og vridning av propellbladene.(styrbord side av maskin nederst ved dørk)

Kjøre spylepumpe

Kjøre koplinger til hydraulikkpumpe. (når motor står).

Drain sump på grovfilter til diesel.

Drain sump på luftflaskene.

 linje.gif (1222 bytes)

Smørepunkt på maskinen
Generelt.

Rorhylse:
Fettkopp forrut for rorstamme. Fyll denne med grease og skrudde den halvei inn.
Smøres "av og til"

Styremaskin:
Fettkopp som står på "leamikken" over rorhylsa.
Smøres "av og til"

Trekkstang:
Smør trekkstang I propellaksling. Bruker slange fra grease-pumpe til propellhylse. Vender må da stå I midtstilling og nåleventil til slange må åpnes.

Trustlager  bak gearbox:
(grease-pumpe/nippel)
Smøres "av og til"

Sjøvannpumpe/lensepumpe:
Smør vannpumpe/lensepumpe begge veier med vender. Et havlv tørn på hver
Smøres annen hver time under gange

Åket:
Er plassert på skrått under smørepresse til lense/sjøvannspumpe.
Er det som beveger seg frem og tilbake når maskinen går.
Grease-pumpe/nippel
Smøres "av og til"

Lager helt fremme:
Bak svinghjul, griskopp. Skrus ety halvt tørn.
"Smøres "av og til"

Regulatorstang:
Er smurt med litt gris med fingrene.
Smøres "av og til"

En gang pr. År.
Bytt motorolje.
Bytt olje I kopling.
Bytt dieselfilter.

 

 linje.gif (1222 bytes)

Laget av:
Einar Nesvåg,
einar@nesvag.no